Plannen met stuurhuis ms. ‘Schulpengat’

Gepubliceerd op 14 februari 2019

De voormalige TESO-veerboot Schulpengat wordt momenteel duurzaam gesloopt bij Galloo in Gent. Voordat de recycling van het schip begon, is door Galloo één van de twee scheepsbruggen nauwkeurig afgezaagd en veiliggesteld. TESO wil dit onderdeel van het schip behouden en het als ‘Texels nautisch erfgoed’ een vaste plek geven op Texel. Zodat u en toekomstige generaties het stuurhuis kunnen bezoeken en bijvoorbeeld plaats kunnen nemen in de stoelen van de kapitein en stuurman. Als alles volgens plan verloopt wordt het stuurhuis in het najaar van 2019 bij Museum Kaap Skil geplaatst.

In oude staat

Frans Prins en Paul Veeger, technisch medewerkers van Stichting Texels Museum, hebben vorig jaar in Gent alle apparatuur uit het stuurhuis verwijderd en zorgvuldig geconserveerd, zodat het stuurhuis na aankomst in Oudeschild volledig in de oude staat kan worden hersteld.

Passen en meten

Inmiddels is er ook een architect ingeschakeld; hij gaat het stuurhuis exact nameten, de eisen voor de fundering formuleren en is betrokken bij de aanvraag van de vergunningen. Het is nog niet 100% zeker dat het gaat lukken om het stuurhuis op het museumterrein te plaatsen, maar alle partijen spannen zich samen maximaal in om dit unieke object naar Kaap Skil te halen.

Oudeschild

Vanaf het moment van oprichting in 1907 vertrok de veerdienst oorspronkelijk uit de Ouderschilder haven. TESO heeft een sterke voorkeur voor plaatsing van het stuurhuis in Oudeschild, vanwege deze historisch band met dit dorp. Bovendien is er al ruim 20 jaar een TESO-tentoonstelling bij Museum Kaap Skil over de geschiedenis van Texels eigen veerdienst.

Toekomstplannen

Het ambitieuze plan is opgevat om een eigentijdse versie van de tentoonstelling een nieuw onderkomen te geven in een ruimte onder het stuurhuis. Voorlopig zijn TESO en Museum Kaap Skil daar nog niet aan toe. Eerst ligt de focus op het organiseren van het transport van Gent naar de beoogde locatie in Oudeschild. Een uitdagende klus want het stuurhuis weegt ruim 30 ton en mag niet beschadigd worden tijdens het vervoer.

Vanaf nu zullen er regelmatig nieuwsberichten over de voortgang van dit project worden geplaatst op de websites www.kaapskil.nl en www.teso.nl en op de facebookpagina van Museum Kaap Skil.